18.07.2019 | Aké sú rozdiely a výhody štvorkolky s hybridným pohonom v porovnaní s bežnou úžitkovou štvorkolkou?
Prvou nespornou výhodou hybridnej štvorkolky je takmer žiadny hluk, minimálna spotreba paliva s dlhým dojazdom a dlhodobá udržateľnosť stroja. Nápad na zostavenie tohto stroja vzhľadom k aktuálnym trendom v motorizme dostala novo vzniknutá spoločnosť REEQ (Range Extended Electrical Quad), ktorá zabezpečila celý vývoj a konštrukciu. V tejto fáze bol preto prizvaný aj APEX DYNAMICS, aby prispel k tomuto špeciálnemu projektu.
![](https://www.apexdyna.sk/wp-content/uploads/2019/07/Hybride-Quad-motion-1024x683.jpg)
PLANÉTOVÁ PREVODOVKA V POSILŇOVAČI RIADENIA
Testy dokázali, že štvorkolka poskytuje veľmi dobrý výkon a zároveň jazdné vlastnosti. A to jak z hľadiska užívateľskej prívetivosti, tak aj použitých komponentov a dielov. Jedinou slabinou však kvôli vyššej váhe, ktorá je daná použitou technológiou pohonu, je nižšia účinnosť posilňovača riadenia, ktorý je pre riadenie tohto stroja potrebný.
![](https://www.apexdyna.sk/wp-content/uploads/2019/07/stažený-soubor.jpg)
Bežný posilňovač riadenia je založený na šnekovej prevodovke v spojení so snímačom uhlu natočenia kolies a krútiaceho momentu motora. Snímač vďaka tomu, odovzdá spätnú väzbu motoru, a ten potom v závislosti na uhle natočenia kolies upravuje potrebný moment pre zatočenie. U bežného vozidla je možné otočiť volantom až 3x okolo svojej osi, t.j. o 1080 stupňov, avšak na štvorkolke je možné natočiť maximálne na necelých 90°.
Pre tento účel bola vybraná priama planétová prevodovka rady AB090, ktorá sa vyznačuje veľmi nízkou vôľou. Ďalej bola na zákazku upravená príruba k motoru a použitý prevodový pomer predstavoval 50:1. Vďaka tomuto prevodovému pomeru je riadenie presné, pohodlné a umožňuje presné dávkovanie uhlu natočenia.
Spolupráce a vývoj aj v ďalších rokoch
![](https://www.apexdyna.sk/wp-content/uploads/2019/07/stažený-soubor-1.jpg)
Vzhľadom k veľkému úspechu našich prevodoviek sme sa s výrobcom štvorkoliek REEQ začali podieľať aj na výskume a vývoji ďalších typov posilňovačov riadenia. Jedným z nich je napríklad integrácia celej zostavy priamo do stĺpika riadenia, alebo vývoj systému diaľkového autonómneho riadenia.
Pri porovnaní účinnosti hybridného pohonu, sú rozdiely voči štandardnému systému riadenia veľmi znateľné, a to jak z hľadiska výkonu, tak aj účinnosti. Napríklad účinnosť pohonného ústrojenstva má straty na úrovni 2-3%, u bežnej varianty je to okolo 25%. Navyše hybridná varianta pohonu má výkon k dispozícii prakticky ihneď a v akejkoľvek situácii.
Pokiaľ sa chcete o tejto aplikácii dozvedieť viac, neváhajte sa na nás obrátiť a to na telefónnom čísle +421 919 400 476 alebo e-mailom: info@apexdyna.sk