18. 07. 2019

PREVODOVKY APEX DYNAMICS V HYBRIDNÝCH ŠTVORKOLKÁCH

18.07.2019 | Aké sú rozdiely a výhody štvorkolky s hybridným pohonom v porovnaní s bežnou úžitkovou štvorkolkou?

Prvou nespornou výhodou hybridnej štvorkolky je takmer žiadny hluk, minimálna spotreba paliva s dlhým dojazdom a dlhodobá udržateľnosť stroja. Nápad na zostavenie tohto stroja vzhľadom k aktuálnym trendom v motorizme dostala novo vzniknutá spoločnosť REEQ (Range Extended Electrical Quad), ktorá zabezpečila celý vývoj a konštrukciu. V tejto fáze bol preto prizvaný aj APEX DYNAMICS, aby prispel k tomuto špeciálnemu projektu.

PLANÉTOVÁ PREVODOVKA V POSILŇOVAČI RIADENIA

Testy dokázali, že štvorkolka poskytuje veľmi dobrý výkon a zároveň jazdné vlastnosti. A to jak z hľadiska užívateľskej prívetivosti, tak aj použitých komponentov a dielov. Jedinou slabinou však kvôli vyššej váhe, ktorá je daná použitou technológiou pohonu, je nižšia účinnosť posilňovača riadenia, ktorý je pre riadenie tohto stroja potrebný.

Bežný posilňovač riadenia je založený na šnekovej prevodovke v spojení so snímačom uhlu natočenia kolies a krútiaceho momentu motora. Snímač vďaka tomu, odovzdá spätnú väzbu motoru, a ten potom v závislosti na uhle natočenia kolies upravuje potrebný moment pre zatočenie. U bežného vozidla je možné otočiť volantom až 3x okolo svojej osi, t.j. o 1080 stupňov, avšak na štvorkolke je možné natočiť maximálne na necelých 90°.

Pre tento účel bola vybraná priama planétová prevodovka rady AB090, ktorá sa vyznačuje veľmi nízkou vôľou. Ďalej bola na zákazku upravená príruba k motoru a použitý prevodový pomer predstavoval 50:1. Vďaka tomuto prevodovému pomeru je riadenie presné, pohodlné a umožňuje presné dávkovanie uhlu natočenia.

Spolupráce a vývoj aj v ďalších rokoch


Vzhľadom k veľkému úspechu našich prevodoviek sme sa s výrobcom štvorkoliek REEQ začali podieľať aj na výskume a vývoji ďalších typov posilňovačov riadenia. Jedným z nich je napríklad integrácia celej zostavy priamo do stĺpika riadenia, alebo vývoj systému diaľkového autonómneho riadenia.

Pri porovnaní účinnosti hybridného pohonu, sú rozdiely voči štandardnému systému riadenia veľmi znateľné, a to jak z hľadiska výkonu, tak aj účinnosti. Napríklad účinnosť pohonného ústrojenstva má straty na úrovni 2-3%, u bežnej varianty je to okolo 25%. Navyše hybridná varianta pohonu má výkon k dispozícii prakticky ihneď a v akejkoľvek situácii.

Pokiaľ sa chcete o tejto aplikácii dozvedieť viac, neváhajte sa na nás obrátiť a to na telefónnom čísle +421 919 400 476 alebo e-mailom: info@apexdyna.sk